Hydrodynamický měnič momentu (zkráceně nazýván Měnič momentu) je „vylepšená“ hydraulická spojka.
Momentový měnič násobí kroutící moment motoru a předává vyrovnaný a spojitý výkon na hnací nápravu vozidla. Měnič je složen z následujících čtyř částí:
* Čerpadlo-vstupní prvek poháněný přímo od motoru
* Turbína-výstupní prvek hydraulicky poháněný čerpadlem
* Stator–reakční prvek (násobič momentu)
* Spojka blokování měniče–na povel jednotky TCM mechanicky spojuje čerpadlo s turbínou.
Když se čerpadlo otáčí rychleji než turbína a stator je v klidu dochází v měniči k násobení kroutícího momentu. Jakmile se otáčky turbíny přiblíží otáčkám čerpadla, začne se spolu s turbínou a čerpadlem otáčet stator. Přestane se pak násobit kroutící moment a měnič se chová jako kapalinová spojka. Spojka blokování měniče je umístěna uvnitř měniče a je složena z následujících částí:
* Píst a opěrná deska–poháněné motorem
* Lamela spojky/tlumič (umístěná mezi pístem a opěrnou deskou) –na drážkování turbíny měniče
Spojka blokování měniče/torsní tlumič je spojena nebo rozpojena v závislosti na elektronickém signálu řídící jednotky převodovky (TCM). Při sepnutí spojky blokování měniče dojde k přímému pohonu vstupu převodovky motorem. Eliminuje se tak prokluz měniče a zvyšuje se tak rychlost vozidla při nižší spotřebě paliva. Spojka blokování měniče se rozpojuje při nižších rychlostech nebo když jednotka TCM vyhodnotí podmínky provozu a rozhodne o jejím rozpojení. Torsní tlumič absorbuje torsní vibrace motoru, aby se tyto nepřenášely dále na ostatní díly převodovky (spojky atd. ) anebo na díly připojené k převodovce.
Postup na demontaž je nasledující. Mezi motorem a převodovkou se odděla krycí plech. Za nim se nachází šroub spojujici unašeč na klikove hřidely motoru a čerpadlo měniče. Postupným otáčením se takto povolí 4 spojovací šrouby. Potom lze oddělit motor od převodovky. Potom je možné měnič vysunout z převodovky.