Koukám, že někteří řeší neřešitelné. No tak přidám další návod, stejnak bylo na čase
Když jsem řešil proč mi umírají led v autě, odpověděl jsem si do jedné minuty. Pro ty, kteří neznají elektriku a je jim led technologie tajemstvím, mám malý dárek v podobě řešení problému.
Auto má 12V baterii. Jenže v reálu 12V nemá a nikdy přesně mít nebude. Auto jako takové už vůbec ne. Jiné napětí je při rozsvícení světel, při nastartovaném motoru. Jiné napětí je na pravé straně a jiné na levé. S tímto si LEDka neumí poradit. Klasické žárovky jsou dělané na 12V a pokud do nich jde větší napětí třeba 14V tak si s tím poradí. Ano, vláknem jde větší proud než je předepsaný a tím se zkrátí životnost žárovky třeba na polovinu ovšem žárovka jako taková to přežije. Sice vám bude svítit rok, dva možná pět let, ale bude svítit. LED žárovka tento malý rozdíl nezvládne. Proč? Malé LEDky mají napětí okolo 2.2 až 3,5V (zbytek se reguluje odporem) a pokud jde do LED o 2V více tak je to skoro dvojnásobek. U LED je ovšem neúměra proudu. Stačí jen maličko napětí navíc a proud se zněkolikanásobuje. Tudíž o 2V navíc může znamenat 4x více proudu. LED toto samožřejmě usmrtí (u mě to bylo v řádu 3 hodin). Takže jsem mohl ledky vyházet a předělávat na svoje
Jak na to? Někteří výrobci počítají s tím, že auto má větší napětí než 12V a to konkrétně kolem 14V. Proto některé ledky vydrží bez úpravy a některé udělají papá..Ovšem výrobců, kteří počítají se 14V je tak málo, že to můžeme přirovnat jehle v kupce sena. Proto se nám naskytují dvě možnosti. První možnost je předřadit před LED 12V stabilizátor a druhá možnost je zvolit jiný odpor pro led (větší) což je z drtivé většiny jediná možmost.
Úprava LED
Změříme si odběr proudu ledky na stabilizovaném napětí 12V (bude to pár miliampér (mA)). Pak pomocí ohmova zákona si dosadíme do vzorečku. Ještě jednou připomínám, že je zapotřebí počítat s vyším napětím a to cca 14V. Tak po počítám i u sebe a to jsem naměřil i 14,5V. Takže příklad- vzoreček: např při 12V má ledka odběr 100mA (0,1A); nejdříve spočteme rozdíl napětí který na led půjde navíc 14V-12V=2V Tento rozdíl použijeme tedy do našeho vzorce a to tak že napětí budeme dělit proudem které má ledkou procházet. Vyjde nám odpor který máme přidat před ledku .-) 2V:0.1A=20ohmů
Takže si koupím někdě 20ohmový odpůrek a prostě ho přiletuji někam před ledku
(Pozor - Vždy na plusový kabílek)
Přikládám foto jak se může přidání odporu udělat. Nejdřívě mě napadlo přidat odpor do do patice (obrázek 1) no už mě to nikdy znova nenapadne. Pakárna. Obrázek 2 ukazuje výsledek. Každopádně obrázek 3 ukazuje nejjednoduší variantu. prostě se přestřihne + kabílek, naletuje se daný odpor a použije se smršťovací bužírka. Takže je vše opět i voděodolné, vypadá to a hlavně je to rychle
Následují obrázek 4.1 ukazuje výměnu odporu za silnější (což dovolují ledky s paticí T10, T5 atd.) Obrázek 4.2 ukazuje izolaci ( která od výrobce není
) a 4.3 výsledek který není vůbec rozeznatelný
Každopádně výsledek jako takový považuji za úspěšný jelikož ledky svítí déle jak tři hodiny či týden použivání v parkovačkách a to konkrétně rok a stále svítí
Jinak ty parkovačky jsou zatím nejnovější úprava led, ale i tak jedou úspěšně třetím měsícem .-)