Zřejmě se to dá chápat dvousečně.
Pro upřesnění tedy: Mě jde o to, že pokud někdo prodává auto ve stylu "stačí sednout a jet" (na kterouž hlášku jsem zase super alergickej já) a po cestě domů zjistíš že např. turbo je nějakým způsbopem v prdeli (problém se např. projeví až po zahřátí), vstřiky jsou v prdeli, že ti upadne kolo v zatáčce, vypadnou řidičovo dvěře když otevřeš víko kufru, přestane to řadit po 10km atd atd. (některý věci trochu přehháním). To jsou závady který auto "stačí sednout a jet" mít nesmí.
Že ti upadne výfuk po 1km, náhoda?
Že ti zůstane páčka blinkrů vyset na oboustranný lepící pásce na třetí křižovatce, náhoda?
Že ti řekne, že auto je super nově vyvařený a ty náhodou odloupneš kus 2cm tlustýho kytu a zjistíš, že podvozek drží jen na kytu a barvě... náhoda?
Chápeme se?
Čili, můj červený Galant měl taky skrytou vadu o který prodejce vědět musel. Načatý ložiska v převodovce a po poměrně dost málo kilometrech se odporoučela. Měl jsem chuť mu to přijít hodit na hlavu, ale nechal jsem to být. Byla to jediná dražší věc, která byla na autě v hajzlu. Na druhý straně mě auto nechal projet dosytosti, o dost věcech mi dal vedět, takže s přihlédnutím, že tom opravdu nevěděl... budiž.
Jiný příklad. Pokud ti někdo řekne, že prodává nebouraný auto a ty zjistíš, že je svařený ze dvou... o tomto problému hovořím. Normální je koupit auto a počítat 20-30% ceny na opravy. Ale pokud to je 100% kupní ceny a o problémech prodejce vědět
musel , protože to nese známky maskování, tak v tomhle případě neváhám a jedu řešit zpět.
Pokud auto prodáš a řekneš, že je to "vrak", že tam je to a tohle a támhleto špatně, neřekl bych ani pumpička. Ale ve chvíli, kdy bys - Elkapi - prodal toho Tvýho Galoše a řekl kupujícímu, že je to super kára a nic s ní není, tak zde by byl ten problém.
Další věcí je, že smlouvy stažený z internetu jsou z doby krále Klacka a jsou i tak špatně. Že je používají všichni? To je problém těch, co jí použijí. Pokud do smlouvy uvedeš všechny závady, který sdělíš ústně kupujícímu, tak jsi o jakých skrytých závadách mluvíme? Soud postupuje i podle závažnosti vady, zda jde o závadu podstatnou a nebo méně podstatnou. Vracet auto kvůli nefunkčím brzdovým světlům je ale docela problém. Podle rozumu bys vadu jen odstranil, ale auto by se nevracelo (není to závada za horentní sumu).
Dašlí fakt, resp. ona hláška, co v "neprůstřelných smlouvách" bývá, že to kupuješ tak, jak to stojí/leží a že jsi byl obeznámen se stavem je velmi lehko napadnutelná. Přijedeš s kamarádem - svědek. Formulace "jak to stojí a leží" je v právním hledisku špatná k tíži prodejce. (tyto stejný věty byly v mojí smlouvě a v klidu jsem se domohl nápravy).
Znovu tedy, že se auto snažíš prodat jako basu piv, se smlouvou vytištěnou na mastným papíru od tlačenky, staženou z netu, co je napsaná imbecilním Karlíčkem z prasečáku, protože viděl dvakrát AZ-kvíz, je problém. A pokud někoho oje*eš tak má solidní možnost se bránit, jen se to u nás v ČR moc nenosí.
PS: odpovědnost za vady má prodejce ze zákona 6měs. Tzn. že když si koupíš auto za 100tis a dáš do něj v opravách během oněch 6ti měsících 30k, fajn. Asi to nebyla ale moc dobrá koupě. Ale pokud ti rupne převodovka za 40k, tak šup zpět k prodejci. Nezájem.